Om

Didrik Ingvaldsen has pursued a career as a Jazz musician, composer and educator since 1984.

Born and raised in Norway, Didrik Ingvaldsen has compiled credentials that span the world of music, from conservatory studies at Juilliard to participation in the NYC downtown jazz scene, lecturing at the Leeds College of Music UK, and teaching brass music in Tanzania and the Faroe Islands.

Didrik Ingvaldsen has performed with many ensembles including Stavanger Kitchen Orchestra, Bergen Big Band, UMO Big Band, Inbal Pinto Dance Company, Ulrich Gumpert Workshop Band, Alexander Von Schlippenbach, Evan Parker, a.o. His own major band projects are POCKET CORNER and NOCZ Quartet. EXTENDED CORNER and DIDRIK INGVALDSEN ORCHESTRA (CZ)

He has released fourteen CD’s of his own compositions with small and large ensembles.

His latest publication is the book “Jazz Bridges” that contains about 70 of his compositions.

“Didrik Ingvaldsen is a fabulous trumpeter who sounds like a cross between Don Cherry and Don Ellis.”
Steve Loewy, All Music Guide

Reviews:

“Wirklich gutes Album, es gibt keine großen Kritikpunkte”
Musicreviews.de Nice review in German

———————————————————————————————————
DADA 9 CD (2013)

Med det nye bandet Chapter 8 har trompetist, komponist og bandleiar Didrik Ingvaldsen i selskap med unge utøvarar frå Stavanger laga musikk for ein ny akustisk jazzkvartett, med det fine albumet «Sult» som resultat. I bandet finn vi den unge pianisten Øyvind Dale, sentral jazzmusikar i Stavanger, også i samspel med faren Olav. Her er Alexander Hoholm på bass, Raymond S. Lavik på trommer, og frå songen «Ballad for all the Good People» er det moderne akustisk jazz på sitt beste. Med ein Ingvaldsen som både gjennom bandet Pocket Corner og Frode Gjerstads i Circulasione Totale, i byen med det også frie Kitchen Orchestra, har vore sentral i den frie jazzens hovudstad.
At Chapter 8 er ein meir «tradisjonell» akustisk kvartett, gjer han ikkje mindre moderne i uttrykket, uavhengig av generasjonsskiljet mellom Ingvaldsen og ungdomen, med ti spor der ikkje minst Dale boltrar seg som glitrande solist saman med Ingvaldsen. Som med dette gjev ut sitt niande album på sitt eige selskap. Låtane utgjer også siste kapittel i den komande boka «Jazz Bridges», med rundt sytti av Ingvaldsens komposisjonar samla.

————————————————————————————————————–


DADA 8 CD (2012)

http://www.thejazzmann.com/reviews/review/extended-corner/

Jazz i Norge - konsertkritikk fra MaiJazz

Terningkast 5 i Bergens Tidende

———————————————————————————————————–

DADA 7 CD (2011)

NORSK JAZZNYTT:
“Musikken er tidvis groovy, samspillet nærmest perfekt, og musikken er medrivende og interessant hele veien.”
“Ei interessant plate med mye energi som en og annen festivalarrangør bør notere seg.” Jan Granlie

TERNINGKAST 5 I DAGBLADET

Dagsavisen: “Eit kanonalbum”

“All musikk og alle arrangement står Ingvaldsen ansvarlig for og han framstår nå som den mest spennende og originale Didrik Ingvaldsen jeg noensinne har hørt. Her har vi med en søkende og kompromissløs musikant å gjøre som stadig tar nye steg.” (Tor Hammerø)
Hele kritikken kan du lese her.

—————————————————————————————————————–

POCKET CORNER
“4010 - Local Time”
(2009)

NORSK JAZZNYTT (NO)
“Hvis du er frijazzentusiast, er dette den plata du skal bruke for å overbevise mer tradisjonelt anlagte publikummere om at det er du som “egentlig alltid har hatt rett”. Og omvendt: Om du til nå har hatt et trøblete forhold til frijazzen, er Pocket Corner bandet som sannsynligvis vil få deg til å sjekke terrenget en gang til.”
Arild Rønsen

CADENCE JAZZ MAGAZINE (US)
“The writing is interesting, the improvisations not undistinguished and it has a good raucous yet thoughtfully put quality. Didrik has in-out playing abilities like an Enrico Rava for today.”

JAZZ SPECIAL (DK)
“Godt humør præger denne ungdommelige plade. Flere gange smilte jeg for mig selv og tænkte: bare jeg havde været med til at spille den linie, den var fandeme frækt skrevet eller aftalt. I det hele taget holdes der en fin balance mellem aftalt spil og fri tilstedeværelse, som er meget appellerende.”
(Anders Kirkegaard)

BERGENS TIDENDE (NO)
“Dette er tradisjonsforvaltning av frijazz, men er samtidig en plate som burde treffe et mye større publikum enn den harde frijazzkjernen.”
ERIK STEINSKOG

—————————————————————————————————————-

“Compact Transparency I & II” (2006)
“Makelaust album” Roald Helgheim i Dagsavisen

Spennende Forskning

“Didrik Ingvaldsen er en trompeter av klasse som har både Don Cherry
og Dave Douglas innabords, men som framstår som en musikant med stor
personlighet i alt han foretar seg”. Tor Hammerø i Nettavisen

“En av avant-jazzens mest spennende utøvere.” Terje Mosnes i Dagbladet

“Dette er frijazz på sitt beste, dvs paradoksalt nok velstrukturert, med en lyttende stillhet gjennom kaoset”.
“Sirkus, rabalder, pling-plong, men også groovy så det holder”.
Erlink Wicklund NRK P2

—————————————————————————————————————-

«With his CD “History and Movement” Ingvaldsen shows competence as a musician of international standards. ….He shows his strong leadership-skills through his compositions: powerful themes and counterpoints, structured chaos which grasps each listener in its claws throughout the entire CD.»
«Didrik Ingvaldsen’s technic is also very impressive. He shows a solid register, fast tonguing, quick fingers and a creative use of special effects.» «…Ingvaldsen’s development into a focal point in Norwegian improvised music; from small bands to larger ensembles is one of the best examples of how one can become a platform in Norwegian jazz.»
«Ingvaldsen recalls Bobby Bradford and Don Cherry’s approach on trumpet, dancing around and through the other player’s lines.»(From Cadence, the American Jazz Magazine)

DaDa CD 4: «History & Movement» (2000) history-and-movement-dagbl.pdf
Artist: Ingvaldsen, Didrik

Manna for jazzmodernister med sans for frie, rocka ministorband.
Terje Mosnes, Dagbladet

Didrik Ingvaldsen, moderne trompetist med flere fine jazzutgivelser bak seg, skriver i omslagsteksten at denne cd-en er resultatet av en drøm om å skrive musikk for større ensembler. I dette tilfellet betyr det ni og ti musikere og ditto varierte klangbilder, og det er gledelig å uten forbehold kunne konstatere at drømmen har materialisert seg i en boblende vital utgivelse, skiftende mellom drivende, melodiske ensemblestrekk, intense soli og frie partier.

Kjernen i besetningen er foruten Ingvaldsen keyboardist Ståle Storløkken, trombonist/DJ/vokalist Bob Hovey og trommeslager Paal Nilssen-Love, sistnevnte i eventyrlig utfoldelse. På fire New York-opptak er de supplert med norske og amerikanske musikere, fem tsjekkiske musikere medvirker på to låter innspilt i den tsjekkiske republikken, mens bl.a. saksofonistene Andy Sheppard og Olav Dale samt trekkspilleren Johan Egdetveit deltar på tre spor som er innspilt i Ingvaldsens hjemlige Stavanger. Limet i det hele er Ingvaldsens komposisjoner og arrangementer, som musikerne utforsker og tester med fynd og klem i herlig rufsete samklang. Personlig holder jeg en knapp på Stavanger-opptakene, men her er nok å hente på hvert eneste spor.